Cerita Kami: Tin Bunga-today Diy

Monday, November 24, 2014

Tin Bunga-today Diy


TIN BUNGA

Assalamualaikum

Ok hari ini nak ajar awak2 semua buat tin bunga.. senang n mudah. bahan-bahan pun tak banyak..

tin susu yang telah di cat warna putih

Pisau untuk potong kertas

reben color gold (depend pada color yang korang rasa ok)

kertas pembalut color gold (boleh pilih apa-apa jenis kertas)

 double tape untuk di lekatkan pada kertas dan tin susu

gunting digunakan untuk memotong reben

ini adalah hasilnya- Tin Bunga

sentuhan yang terakhir sudah semestinya fresh flower- kami  pilih rose merah n peach

cara nak membuat tin susu kepada tin bunga

1) korang kena ada tin susu. korang buang kertas-kertas yang ada kat tin susu tu. lepas tu cat dengan warna yang korang suka. or korang boleh spray je. kalau nak kerja senang lah. saya gunakan cat minyak.

2) settle mengecat so korang semua boleh lah ambik kertas pembalut untuk korang potong n buat ikut kreativiti korang kat luar sana. dah siap potong kertas tu. korang lekatkan hujung kertas tu dengan double tape. n korang lekat kat tin susu yang telah di cat tu.

3) untuk langkah ketiga pula, korang potong reben ikut panjang yang korang suka. mana tau korang nak buat kelainan sikit ke. so depend pada korang nye creatif lah. saya suka benda yang simple.. lepas potong reben semua korang lilit dekat atas pembalut kertas yang kita dah lekatkan tu. senang kan?

4) korang kemas kan lah tin susu tu. kasi lagi cantik2. mana yang x ok korang betul kan. diy awal nie senang je. x perlu kan masa yang lama untuk siap kan dia

5) sentuhan terakhir adalah bunga. bunga korang dapatkan kat mana-mana tempat kedai bunga. saya beli dekat petaling street. kat sana ada pelbagai jenis bunga. tinggal pilih je..harga kat sana pun agak murah sikit dari tempat lain. saya gunakan bunga ros. sebab rose kan cantik. 

40 tin siap di gunakan- thank you Cik Pijot untuk tempahan

bersama tin n flower2 ku

ini geng saya-cik alia (without u x siap lah kita punya tin nie)

geng kak piuh- opss quota x cukup.. faizah tiada di hari kejadian

6 comments:

  1. Cik nana, nak tgk final touch tin bungq awak. Maksudnya, tin bunga yg awak da siap deko, sekali dgn bunga.. heehhe

    ReplyDelete
  2. hye cik alia. nanti sya akn post kn gmbr bunga dengan tin sekali. tq bertanya

    ReplyDelete
  3. assalam.. nak tanye kalo nak tempah cane eh?? ni kire cane?? cantik la

    ReplyDelete
  4. Nk tnye, utk siapkn 40tin tu amik mse bpe lame?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sekejap shaja. yang penting ada tin kosong n cat je bagi dia kering. pilihan cat bergantung pada waran yang awak suka. kalau saya, saya prefer white sebab boleh match ngan semua kaler. dan saya hanya tukar cover kertas dia sahaja. saya buat tin ni dalam berapa jam sahaja

      Delete