Cerita Kami: RESEPI - Roti Canai

Monday, October 27, 2014

RESEPI - Roti Canai

Assalamualaikum

Entry kali ni, nak share resepi Roti Canai. Saya pon google resepi ni. Tapi tak ingat ambil dari blog mana (ampun). Saya paste resepi disini sebagai rujukan saya pada masa akan datang (Eh. ayat terskema)

Bahan-bahan (13 biji)
3 cawan tepung gandum
3/4 cawan air (saya guna air sejuk- untuk membuatkan tepung rangup. mmg rangup pon)
1 sudu besar marjerin
Garam secukup rasa ( saya letak 1 sudu )
1 sudu minyak masak (saya guna minyak mazola)
2 sudu besar susu pekat

Cara cara 
1. Air + Garam + susu pekat = Bahan A
2. Campurkan bahan A dengan tepung sedikit demi sedikit
3. Masukkan marjerin
4. Masukkan minyak masak.
5. Uli doh sehingga sebati/ lembut (tidak melekit dijari). Rehatkan doh 30 min. Tutup dgn kain basah.
6. Bentukkan adunan kepada bulatan kecil dan salutkan dengan marjerin.
7. Rendam doh dalam minyak (seelok2nya semalaman).- saya rendam 5 jam sebab nak buat minum petang.
8. Goreng.



doh yang siap disalut dgn marjerin dan direndam minyak



talam takda. penutup periuk pon boleh :)



aksi2 tebaran yang tidak menjadi



ni roti canai versi petak. segi empat senget benget namanya.



Hujan petang ni. Makan panas2 dengan kari daging dengan kentang. Sungguh Nyum nyum .

Resepi saya saya gunakan ni, memang tuk membuatkan roti canai rangup. Hasilnya memang rangup (macam keras sikit). tak lembut dan gebu. Mungkin untuk dapatkan roti canai yang lembut dan gebu, boleh cuba resepi lain.

Nway, I proud of my self. hahaha. (barubuatroticanaidahnakbangga) 

:)


1 comment: